Grupa Smartwings rozpoczyna wcześniej zapowiadane odbiory airbusów A220-300. 15 listopada w Mirabel w Kanadzie Airbus przekazał grupie pierwszego z czterech airbusów A220, które odmłodzą jej flotę. Nowy samolot posiada malowanie pożegnanych linii Czech Airlines, które obecnie zostały marką Smartwings.
Pierwszy airbus A220-300 zbudowany dla Smartwings (CSA), to samolot o numerze seryjnym MSN 55311 i rejestracji OK-EYA. To pierwsza z czterech maszyn A220 jakie dotrą do czeskiego przewoźnika. Samolot jest leasingowany od Air Lease Corporation (ALC). Samolot został przebazowany 21 listopada br. z kanadyjskiego Mirabel do Pragi z międzylądowaniem w Rejkiawiku lotem o numerze TVS220P.
Maszyna w konfiguracji jednej klasy podróży zabiera na pokład 149 pasażerów (3-3) i wkrótce zadebiutuje na siatce połączeń Smartwings. Według doniesień pierwszą trasą jaką obsłuży będzie połączenie
Praga - Paryż (CDG), a po dostawie kolejnych A220, których dwie zaplanowano na 2025 r. I ostatnią w 2026 r., mają pojawić się one także na trasach na Majorkę, Sardynię i Sycylię.
Koniec Czech Airlines
26 października br. nastąpił koniec ponad 100-letniej historii czeskiego przewoźnika, który był jedną z najstarszych linii lotniczych na świecie. Tego dnia czeska linia wykonała swój ostatni lot z Paryża do Pragi pod kodem OK/CSA.
Niezależnie od tego, czy na trasie będzie latać maszyna w barwach CSA czy Smartwings, loty będą miały teraz kody należące do grupy Smartwings czyli QS/TVS. To oznacza, że faktycznie linia CSA skończyła swoją działalność i została jedynie marką należącą do Smartwings. Pisaliśmy o tym w artykule „
Na shledanou Czech Airlines! Czesi żegnają się z linią po 101 latach”.
Flota grupy Smartwings
Obecnie flota całej grupy Smartwings składa się z 43 samolotów: dwóch airbusów A320, jednego A220-300, dwóch boeingów B737-700, 26 B737-800, dwóch B737-900ER oraz 10 737-8 MAX.
Przewoźnik oczekuje na dostawę sześciu samolotów:
trzech airbusów A220-300 oraz trzech boeingów B737-8 MAX.
Rodzina A220
Do tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 99 milionów pasażerów na 822 obsługiwanych trasach. Na koniec października br. zamówionych było 912 maszyn A220: 97 A220-100 oraz 815 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 359 samolotów tego typu do 20 linii lotniczych: 65 A220-100 oraz 294 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (73),
airBaltic (49) oraz
Air France (40).
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny.